Hopp til innhold

Sikkerhet på Norges lengste padletur

Forrige sommer padlet Daniel Salbu norskekysten på langs til inntekt for Redningsselskapet. En utrolig bragd som ikke ville vært mulig uten god planlegging, nøye forberedelser og nødvendige sikkerhetstiltak. Vi har slått av en prat med Daniel om hvordan han tar hensyn til sikkerhet når han er ute å padler, både på lengre og kortere turer.

Testet sikkerhetsprodukter for Redningsselskapet

I løpet av turen sin testet Daniel flere av produktene fra vår nettbutikk, både for sikkerhet og komfort. Sikkerhetsutstyr er alfa og omega hvis man legger ut på padletur – enten det er i skjærgården der du bor eller langs verdens nest lengste kystlinje, slik som Daniel Salbu har gjort.

– Man bruker helt annet utstyr på en slik tur, så jeg måtte finne og teste det. Jeg hadde aldri padlet havkajakk før, forteller Salbu

På turen hadde han med seg alt av nødvendig utstyr, både for å takle det varierende været og dersom det skulle oppstå en nødsituasjon. På kroppen hadde han VHF og en liten AIS-sender, i tillegg til mobiltelefon og Safe Trx-klokke med varslingsmulighet.

– Hadde jeg ligget i vannet og sprellet hadde jeg nok løst ut Safe Trx-klokken, og varslet på VHF, før jeg hadde prøvd å komme meg til land og bruke telefonen der.

SafeTrx Active

Synlighetprodukter

For å være synlig mellom bølgetoppene, i både godt og dårlig vær, gjorde Salbu en rekke tiltak for å øke sannsynligheten for å bli sett. Reflekscaps, solas reflekser på båt og reflekser på padleåren. I tillegg hadde han under store deler av ferden på seg signalgul tørrdrakt og strobelys montert på vesten.

– Jeg hadde RS x Varsity Reflective cap i signalgul, den hadde jeg på hele tiden. I tillegg hadde jeg radarreflekser på åren, som gjør at du kommer opp på radaren til de rundt deg, men jeg tror ikke jeg var nærme nok til å dukke opp. Det gjør uansett at du får en kontrastfarge på åren, slik at den blir mye mer synlig.

– Jeg hadde en tørrdrakt som også var signalgul. På båten og vesten hadde jeg SOLAS-reflekser, så selv om det var mye midtnattsol, så hjalp det på om det var overskyet eller solen sto lavt. På vesten hadde jeg et lite blinkelys, i tillegg til et strobelys jeg også kunne feste på vesten, når jeg følte at sikten var litt dårligere.

– De tingene gjør at sannsynligheten for å bli sett er litt større.

– Du blir jo helt usynlig der ute, så det er viktig å passe på at du blir sett. Jeg har ikke hatt noen dårlige opplevelser på turen, fordi jeg har tatt hensyn. Du må egentlig bare gå ut fra at ingen ser deg, forteller Salbu.

Trygg på padletur

– Det er tre ting som hever sikkerheten vesentlig når man padler. Er disse ivaretatt er mye gjort. Det ene er å være flere sammen i en gruppe. Kanskje dumt av meg å si som har padlet norskekysten alene, men er man to er det alltid en som kan hjelpe. Det andre er selvfølgelig flytevest. Helt idioti å ikke ha det. Det tredje er å holde seg langs land. Du setter ikke ut midtfjords, uten redningsvest, alene, med mindre du er 100% sikker på hva du driver med – det er farlig uansett kompetansenivå.

Ull er gull

Det er ull som gjelder for undertøy. Ull har, i motsetning til bomull, den egenskapen at det varmer selv om det er blitt fuktig, og ullundertøy bidrar til å transportere bort svette. Undertøy av syntetisk materiale går ofte under betegnelsen superundertøy. Det fungerer bra til trening og ved høy aktivitet, men isolerer ikke like godt som ull, og må dessuten vaskes hyppigere for å fungere slik det skal.

Vær foreberedt når uhellet er ute

I Trondheimsleia fikk Daniel Salbu også prøve seg på vanskelige forhold. Da hadde han det han selv beskriver som «kuling i ræva», og surfet med kajakken. 

– Problemet var at båten jeg brukte hadde lavt volum foran, så den gikk ned i bølgene foran. Du må jobbe hardt for at båten ikke skal snurre, forteller Salbu. I jakten på bølgene ga han full gass, og dunket inn i en bølge forfra. Det var mye vind og dårlig sikt, og plutselig var han under vann. 

– Det ble litt kaos. Jeg kom meg i hvert fall opp i båten igjen, og fikk padlet til land, forteller Salbu. Han hadde allerede padlet 95 km denne dagen, og var ifølge seg selv ikke skjerpet nok. Etter dette merket han at han ble mer nervøs

– Jeg merket det dagen etter, og det preget meg egentlig litt hele turen. 

Samlet inn over 100.000 kroner til Redningsselskapet

På turen har Daniel Salbu samlet inn penger til Redningsselskapet. Et formål han valgte da det var så tett knyttet opp til aktiviteten han skulle gjøre. 

– Jeg ville ikke at det skulle være en «pure ego trip», men å også gjøre noe som er hyggelig. Det falt naturlig å velge RS, som jeg også er avhengig av når jeg padler langs kysten, forteller Salbu. 

Vil du lese mer om turen til Daniel, kan du klikke her eller besøke hans hjemmeside.

Andre aktuelle artikler

Nyhetsbrev

Kontakt oss

Redningsselskapet
Postboks 103, 1325 Lysaker
Tlf: 98706757
E-post: nettbutikk@rs.no
Org.nr: 954 360 709
Kontonummer for gaver: 5005.26.50000
Faktura: invoice@rs.no

Produktet er lagt til handlekurven